Vækst din online virksomhed

Der er mange måder et vækste sin online virksomhed og få flere leads/salg. Vi vil her i indlægget, komme med en række tiltag du kan få styr på, og skabe flere leads og salg i din biks.

Hvis du ikke har erfaring med de nævnte ting, kan vi anbefale dig at tage fat i en professionel som arbejder med de nævnte punkter. Tag fx et kig på Kreer.dk som tilbyder en lang række online ydelser.

Nedenstående guide forudsætter at du har en hjemmeside eller webshop. Det kan dog også være brugbar information, hvis du er i opstartsfasen og er ved at udvikle en side.

Design og brugervenlighed

Designet på din hjemmeside er et af de vigtigste elementer i din online business. Din hjemmeside eller webshop er nemlig intet værd hvis den ikke konverterer ordenligt, hvad enten det er leads eller salg.

Du bør overveje følgende:

  • Knappernes farve – test har vist at røde og grønne er bedst her
  • Information på sitet – er der nok information?
  • Hastighed – er din hjemmeside hurtig nok til dine besøgende? Den skulle gerne ligge tæt på 1 sekund, da du ellers mister besøgende/kunder.
  • Responsivt design – størstedelen af alle besøgende kommer nu via mobilen. Det er derfor vigtigst at optimere denne del af dit site.

Besøgende / trafik

Hvor skal kunderne komme fra? Hvad enten du allerede har en website, eller er ved at få udviklet en, er det vigtigt at du har en plan over, hvordan du vil få besøgende. De besøgende kan komme fra mange forskellige kilder herunder:

  • Organisk trafik – gratis trafik som er et resultat af veludført SEO arbejde.
  • Paid trafik – Google ads og andre reklame formater, hvor du oftest betaler pr klik
  • Offline – Vil du uddele flyers eller på anden måde få besøgende via offline mentions?
  • Social – Hvis du allerede har en eller flere gode facebook eller instagram profiler med mange følgere, kan SoMe være vejen frem.

Uanset hvordan man vender og drejer den, vil en god mængde trafik, være nøglen til din online succes. I de fleste tilfælde vil SEO (organisk trafik) være en god investering, at arbejde med sideløbende, med en af de andre mulige trafikkilder, da det er gratis når det virker.

Fastholdelse af kunder

Flere test har vist, at det er 7 gange lettere at sælge til en eksisterende kunde, end det er at sælge til en der besøger din webshop for første gang. Der er derfor ufatteligt mange ordrer at hente, ved at fastholde sine kunder. Det kræver naturligvis at deres første oplevelse med din webshop var i top, pakken blev leveret til tiden, eller at den ydelse du sælger, levede op til deres forventninger.

Fastholdelsen kan ske på mange måder, og ses oftest i form af nyhedsmails. Et andet tiltag man kan eksperimentere med er rabatkuponer ved 2. køb. Dette øger chancerne for, at din kunde vender tilbage til dig kontra din konkurrent.